Édesítőszerek

Az édesítőszerek egy nehéz téma, mert nagyon megoszlanak róla a vélemények. Van aki azt állítja, hogy rettentően károsak és van aki azt, hogy pozitívak, vagy semlegesek az egészségre nézve. 

Mesterséges édesítők

A mesterséges édesítőszerek nagy előnye, hogy kalóriamentesek, így az édes íz kalóriatöbblet bevitele nélkül elérhető. Néhányan azt állítják, hogy a mesterséges édesítőszerek inzulinválaszt váltanak ki, de erre nincs tudományos bizonyíték. 

A mesterséges édesítők közül az aszpartámnak van a legrosszabb híre. Ennek az az oka, hogy összefüggést fedeztek fel az aszpartám fogyasztás és egyes rák típusok kialakulása között. Viszont fontos kiemelni, hogy ezek a kutatásokat rágcsálókon végezték és elég nagy dózist kaptam. Embereken végzett kutatások szerint napi 50 mg/ttkg mennyiségnek lenne káros hatása az egészségre. Ez azt jelenti, hogy egy 60 kilós ember esetén nagyjából 30 liter diétás kólát jelente naponta. Az aszpartám édesítő hatása a cukor 200 szorosa.

Cukoralkoholok

A cukoralkoholok a természetben is megtalálhatóak, viszont a boltokban kapható cukoralkohol alapú édesítőszerek mesterségesen kerülnek előállításra. Az előbb említett mesterséges edésítőszerekkel ellentétben van kalóriatartalmúk, valamint édesítőhatásuk még a cukornál is kisebb. Nagyobb mennyiségben fogyasztva, hashajtó hatásúak lehetnek. 

Xilit

A xilit, vagy másnéven nyírfacukor édesítő hatása nagyjából a cukoréhoz hasonló. 100 gramm xilit 100 gramm szénhidrátot tartalmaz, viszont ebből csak ennek csak egy kis része képes felszívódni. 

Eritrit

Az eritrit kalóriamentes, ezáltal nincs hatással a cércukorszintre és a hashajtó hatása is sokkal ritkábban fordul elő. A cukorhoz képest az édesítő ereje gyengébb, nagyjából a kristálycukorhoz képest 20%-al gyengébb.

Maltit

Tisztán édes ízű, édessége a cukor édességének 60-90%-a. Energiatartalma is kissé alacsonyabb a cukorénál, kb. 2,4 kcal/g. A maltitot kukoricakeményítőből nyert maltózból állítják elő. 

Izomaltit

Körülbelül fele olyan édes, mint a kristálycukor (szaharóz). Kb. 2,4 kcal/g energiatartalma valamivel kisebb, mint a cukoré. Az izomaltot többlépcsős kémiai reakcióban cukorból (szaharózból) állítják elő.

Szorbit

A kristálycukorhoz képest nagyjából fele olyan édes. A hashajtó hatása miatt napi szinten 15-20 grammnál több nem javasolt. Általában más édesítőszerekkel keverve alkalmazzák. 

Stevia

A stevia egy olyan kalóriamentes édesítőszer, amit a Jázminpakóca gyógynövény leveléből vonnak ki. Az édes íze mellett enyhén kesernyés mellékíz jellemzi, ami miatt számos ételben/italban nem használják. Ajánlott napi mennyiség 8 mg/ttkg. 

Glicin

!!!!!!!!!!!!!!!!!
!
!
!
!
!
!

!

Melyik édesítőszert válaszd?

 Amennyien a mesterséges édesítőszerek nem szimpatikusak számodra, akkor válasza cukoralkoholokat vagy a steviat. 

A cukoralkoholok közül én a eritrit ajánlom leginkább, mivel ez okozza a legkevesebb emésztési panaszt. Amennyiben az eritrit is panaszt okoz számodra, akkor próbáld fokozatosan, napról-napra növelni a bevitt mennyiséget. 

Ha a fokozatosság sem segít, akkor marad a stevia, viszont itt számolnod kell a mellékízzel.