Élelmiszercímkék

Miért érdemes elolvasni a címkét?

Az élelmiszerek címkéje rengeteg értékes információval szolgál és hasznos társunk lehet az egészséges táplálkozás felé vezető úton. A címke által megismerheted az ételek tápanyagtartalmát, az összetevők listáját, az allergéneket. 

Táplálkozási Akadémia szerinti előnyök

  • Az élelmiszercímkének köszönhetően közel 18 százalékkal nőhet azok aránya, akik
    egészségesebb összetételű termékeket választanak.
  • A súlyos táplálékallergiás reakciók 70%-a házon kívüli étkezés során következik be.
    Ennek elkerülésében is segíthet az élelmiszerek jelölése.
  • A referencia beviteli érték megmutatja, hogy egy adag termék elfogyasztásával mennyi
    energiához, illetve tápanyaghoz jut a szervezetünk.
Tápanyagtartalom

Bizonyára már sejted, hogy megfelelően tudd összeállítani az étrendedet, nagyon fontos, hogy az ételek összetevőit, kalória-, zsír-, fehérje- és szénhidráttartalmát ismerd. A kalóriaszámolás alapját ezek a számok fogják biztosítani. Szerencsére ezeket nem kell egyesével kiszámolni összeadni, mert a kalóriakövető applikációk elvégzik helyettünk. 

Az élelmiszer címkén az energiatartalom kilojoule-ban (kJ) és kilókalóriában (kcal) is megvan adva. A kalóriaszámoláshoz az utóbbit fogjuk használni, azonban ha véletlenül csak a kJ érték szerepel a címkén, akkor 4,2-vel elosztva megkapjuk a kcal értéket.

Miért van, ha összeadom a makrotápanyagok energiaértéket nem egyezik a címkén lévővel?

Ha a képen szereplő mandula ital makrotápanyagait vesszük példának, akkor a következő kalória értéket kapjuk:

Számított energiatartalom: (1,1 × 9) + (2,4 × 4) + (0,4 × 4) = 21,1 kcal

Ezzel szemben a címkén 22 kcal van feltüntetve. Ennek az az oka, hogy tápértékjelöléssel kapcsolatban 
mérési bizonytalanságot is magában foglaló tűréshatárok 
vannak meghatározva.

Összetevők

A címkén kötelező feltüntetni a összetevők listáját is. Abból az összetevőből tartalmazza a legtöbbet az adott termék, amely a lista legelején van, a legkevesebbet, ami a lista végén helyezkedik el.

A képen szereplő mandula ital esetén a termék legnagyobb arányban ivóvizet, míg a legkisebb mértékben vitaminokat (B2, B12, E, D2) tartalmaz. 

Allergének

Az allergiát vagy intoleranciát okozó anyagok vagy termékek nevét olyan módon kell feltüntetni és kiemelni, hogy az egyértelműen elkülönüljön a többi összetevőtől. Az allergén információk az összetevők között vastagon kiemelve találhatók. 

Például: Nyomokban földimogyorót, dióféléket, szezámmagot, glutént, tejet, szóját tartalmazhat!

A boltokban például a péksütemények esetén a termék neve mellett zárójelben számokkal találkozhatsz. Ezek a számok az allergéneket jelölik. Az albbi képen az egyes számokhoz tartozó allegéneket találod. 

Szabadon választható jelölések

A kötelező elemeken túl számos országában, köztük Magyarországon is,  lehetőséget kapnak a gyártók, hogy opcionális elemeket is használjanak termékeik csomagolásán a fogyasztók gyors informálására. 

A termék összetételére és szervezetünk működésére, egészségünkre gyakorolt hatására
vonatkozó állítások használata szigorú feltételek mellett engedélyezett az Európai Unióban.

Ilyen jelölések például:

  • ENERGIASZEGÉNY – Akkor alkalmazható, ha a termék energiatartalma legfeljebb 170 kJ(40
    kcal) /100 g szilárd élelmiszerek, vagy legfeljebb 80 kJ(20 kcal) /100 ml folyadékok esetében.
  • CSÖKKENTETT ENERGIATARTALMÚ (LIGHT/LITE) – Akkor alkalmazható, ha az
    energiaérték legalább 30 %-kal csökkentett, emellett azon tulajdonságot (pl. cukor vagy
    zsírtartalom) is fel kell tüntetni, amely által az élelmiszer teljes energiatartalma csökken.
  • ENERGIAMENTES – Akkor alkalmazható, ha a termék energiatartalma legfeljebb 17 kJ(4
    kcal)/100 g.
  • ALACSONY CUKORTARTALMÚ – Akkor alkalmazható, ha a termék cukortartalma legfeljebb
    5 g/100 g szilárd élelmiszerek, vagy a 2,5 g/100 ml italok esetében.
  • CUKORMENTES – Akkor alkalmazható, ha a termék cukortartalma legfeljebb 0,5 g/100 g,
    illetve a 0,5 g/100 ml.
  • HOZZÁADOTT CUKROT NEM TARTALMAZ – Akkor alkalmazható, ha a termék nem
    tartalmaz hozzáadott mono- vagy diszacharidokat vagy egyéb, az édesítő hatása miatt
    használt összetevőt. Amennyiben az élelmiszer természetes módon tartalmaz cukrokat, a
    címkén a következő állítást kell szerepeltetni: „TERMÉSZETES MÓDON ELŐFORDULÓ CUKROKAT TARTALMAZ”.
  • CSÖKKENTETT CUKORTARTALOM – Akkor használható, ha annak a terméknek az
    energiatartalma, amelyen az állítást feltüntetik, ugyanakkora vagy kisebb, mint a hasonló
    termékek energiatartalma.

Forrás

Táplálkozási Akadémia 2017. június havi hírlevele

https://elelmiszerlanc.kormany.hu/