Kalória felhasználás részei

TELJES NAPI ENERGIAFELHASZNÁLÁS (TDEE)

A teljes napi energiafelhasználásunk (TDEE) az az energiamennyiség, amelyet egy nap során használunk el. Ez az a szám amit mindenki próbál meghatározni több kevesebb sikerrel. Számos kalkulátor létezik a meghatározásához, de ezek mindig csak egy közelítő értéket fognak szolgáltatni. Mivel ezt pontosan soha nem tudjuk meghatározni, ezért kell inkább a beviteli oldalra nagyobb hangsúlyt fektetni. A beviteli oldal meghatározása kalóriaszámláló applikációk segítségével egyszerű feladat. Bár ki kell emelni, hogy az élelmiszercímkéken szereplő makrotápanyag adatok sem mindig pontosak. 

A teljes napi energiafelhasználásunk (TDEE) következő részekre bontható:

  • BMR – Alapanyagcsere
  • NEAT – Edzéssel nem összefüggő energiafelhasználás
  • EAT – Edzéssel összefüggő energiafelhasználás
  • TEF – Ételek termikus hatása
 
BMR – Alapanyagcsere 
 
Az az energiamennyiség, amit a szervezetünk az alapvető életfolyamataink fenntartásához felhasznál. Ezt a mennyiséget, akkor is felhasználja, ha egész nem meg sem mozdulunk. Ennek a szintjét az izomtömeg növelésével lehet fokozni. Az életkór előrehaladtával az alapanyagcsere alacsonyabb lesz, ami a mitokondriumok számának csökkenésével, valamint a fehérjeszintézis mértékének csökkenésével magyarázható. Részben ezért is nagyon fontos még  idős korban is az izomtömeget a lehető legnagyobb mértékben megtartani, amihez kiváló segítséget biztosít a súlyzós edzés. 
 
NEAT – Edzéssel nem összefüggő energiafelhasználás
 
Ide tartozik minden olyan tevékenyég energiaigénye, amely nem a testedzéshez köthető. Jellemzően a teljes energiafelhasználásunk második legnagyobb részét teszi ki. Ide tartozik például a gyaloglás a munkába, az otthonunk takarítása, de még a fogmosás is. Ebből is látható, hogy érdemes a hétköznapokban aktívnak lenni az edzésen kívül is, mert nagy jelentősége lehet a diétában. Tehát ha teheted gyalog menj mindenhova, a lift helyett válaszd a lépcsőt, ülőmunka esetén próbálj gyakran felállni és sétálni egy pár kört. Ha belevágsz a diétába, akkor a NEAT értéke is csökkenhet, mivel ilyenkor fáradtabbak vagyunk, öntudatlanul kevesebbet mozgunk, picit lelassulhat a mozgásunk és próbálunk kerülni minden felesleges fizikai aktivitást. Egy drasztikus energiamegvonással járó diéta esetén már a diéta első szakaszában is észlelhető. Ezért semmiképpen sem ajánlott drasztikus diétába fogni és azt hosszútávon fenntartani. 
 
EAT – Edzéssel összefüggő energiafelhasználás 
 
Ide tartozik az edzéseink során felhasznált energia mennyisége. 
 
TEF – Ételek termikus hatása
 
Az elfogyasztott élelmiszerek emésztése energiaigényes folyamat. Az ételeink három féle makrotápanyagot tartalmaznak: fehérje, zsír, szénhidrát. 
Ezek közül a zsírnak a legkisebb a termikus hatása az emésztés során. A zsírt követik a szénhidrátok, amelyek annál nehezebben emészthetőek, minél összetettebbek. A legnagyobb termikus hatása pedig a fehérjéknek van, különösen a növényi alapúaknak. 
TEF