Kalóriadeficit

Kalóriadeficit

Az elfogyasztott kalóriatartalmú ételekből és italokból nyeri a szervezet az energiát. Energia nélkül a testünk működése nem lehetséges, szükséges például a légzéshez, a tanuláshoz, a gyalogláshoz, vagy éppen ennek a kurzusnak az olvasásához is. Amennyiben a bevitt energia mennyisége meghaladja a szervezet számára a szükséges értéket, akkor a felesleget a test zsír formájában raktározza. 

Ha a cél a fogyás, akkor deficit szükséges, amit háromféleképpen érhető el. Az egyik lehetőség a kalóriabevitel csökkentése, vagyis diéta. A másik opció a kalóriafelhasználás növelése, amit elsősorban mozgással tudunk elérni. És van a harmadik verzió, ami a kettőnek a kombinációja. 

A kalóriafelhasználás növelésével viszont meglehetőssen nehéz számolni, mivel nem tudjuk, hogy az egyes tevékenységek mennyi energiaveszteséggel járnak. 

Rengeteg diétával találkozni manapság, de mindegyik ugyanazon az elven működik, ami nem más mint a kalóriadeficit. A különbség köztük az, hogy hol szénhidrátot csökkentik, vagy minimalizálják, hol pedig a zsírt. 

Akkor mi kell a fogyáshoz?

Erre egyszerű a válasz, mégpedig a kalóriadefict, ami azt jelenti hogy kevesebb kalóriát kell bevinned, mint amennyit felhasználsz. 

Mennyi a kalóriadeficit optimális értéke? 

Erre nincs egy konkrét szám, viszont heti 0,5 kilónál nagyobb mértékű fogyás a legtöbb esetben nem javasolnék. Ennek az az egyszerű oka, hogy a fogyás során nem csak zsírtömeget veszítünk, hanem  vizet és sajnos izmot is. A túl nagy deficit esetén a leadott súly nagyobb részét az izomtömeg teheti és nem a zsírtömeg. 

Hány kcal egy kiló zsír?

Testzsírunk kilógrammonként nagyjából 7700 kcal energiát tárol. Ebből adódik, hogy 1 kg leadásához 7700 kcal deficitet kell elérnünk. Ha heti szinten fél kilót szeretnénk fogyni, akkor ez napi 550 kcal mínuszt fog jelenteni. 

Ezt az 550 kcal-át ha nem pontosan tartod nem katasztófa, a lényeg az, hogy átlagban meglegyen. Lehet neked az fenntarthatóbb lesz, hogy szombaton és vasárnap 250-250 kalóriával többet eszel mint a kereted, de a hét több napján ezt kompenzálod, úgy hogy napi szinten 100 kalóriával kevesebbet eszel. A legfontosabb szempont a hosszútávú fenntarthatóság legyen, mert ez a sikeres diéta titka. 

Átlagos deficit