Melyik diétát válaszd?

Ahogy már az előző leckékből kiderült, nem a diétás irányzat fogja meghatározni a diéta sikerességét. Amennyiben bármelyik diétával sikerül hosszútávon kalóriadeficitet elérni, akkor biztosan fogyni fogsz.

Sokan a diétára egy negatív dologként gondolnak, mivel a legtöbb ember fejében az van, hogy a diéta lemondással, koplalással, egyoldalú táplálkozással, tiltott ételekkel jár. A véleményem szerint egy diétának nem ilyennek kell lennie. 

Flexibilis diéta (IIFYM)

Amennyiben nem profi versenyző vagy, akkor számodra az egyik legjobb választás lehet a flexibilis diéta. A flexible dieting, azaz flexibilis diéta vagy IIFYM, az „if it fits your macros” rövidítése. Magyarul „ha belefér a makrotápanyagaidba”.

Ennek az irányzatnak a lényege, hogy nem kell lemondani a kedvenc ételedről, nasidról, amennyiben belefér a napi makro- és kalóriakeretedbe. Ez persze nem azt jelenti, hogy egésznap  chipset , pizzát és hamburgert ehetsz, mert nem tudnád beilleszteni a szénhidrát-, zsír- és fehérjekeretedbe. Valószínűleg a zsírt és a szénhidrátot jóval túllépnéd, míg a fehérjebeviteled alacsony maradna. 

Érdemes 80%-20% szabályt alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a kalóriabeviteled 20%-ban a kedvenc,  kevésbé “egészséges” ételeidet fogja tartalmazni ( pl.: sütemény) és 80%-ban pedig egészséges ételekből fog állni. 

Ez a módszer nagyban segít abban, hogy a kalóriadeficitet hossztávon fenn tud tartani, ne sóvárogj bizonyos élelmiszerek után. Természetesen nem való mindenkinek, mivel bizony emberek esetén, ha megengedett pl. egy süti, akkor ő nem tud egynél megállni.

Természetesen nem kell feltétlenül a flexibilis diétát alkalmaznod, én azt tanácsolom neked, hogy olyan irányzatot válassz, ami hosszútávon fenntartható számodra.

Megjegyezném, hogy mindenképpen kerülni kell az olyan irányzatokat, ahol az egyes makrótápanyagok minimálisan vannak jelen, mint pl. a dinnye diéta, ahol szinte csak szénhidrát bevitel van, szír és fehérje szinte semmi. Az ilyen diéták hosszútávon nem fenntarthatók és természetesen az egészég szempontjából sem előnyösek.

Nem ajánlom azokat a diétákat sem, ahol drága pénzért specifikus termékeket kell megvásárolnod, amelyeknek gyakran teljesen felesleges a használatuk. Itt arra gondolok, amikor pl. celebek létrehozzák a saját “fogyasztó” turmixukat és ha csak ezeket iszod, akkor fogyást garantálnak. Ez sok esetben működni is fog, mivel úgy vannak összeállítva, hogy nagyon alacsony kalórián leszel. A legnagyobb gond, hogy a 100 kg-os férfinek is és a 60 kg-os nőnek is gyakran ugyanazt az 1000 kcal tartalmú napi csomagot adják el. Ezek hosszútávon nem lesznek fenntarthatóak, mivel senki sem fog élete végéig turmixokon élni, valamint bizonyos embereknél drasztikusan alacsony lehet a napi energiabevitel.